« terug

(Bij de tentoonstelling ‘Picknick / dem Herrgott nahe’, Machteld van Buren en B.C. Epker, Buro Leeuwarden, 23 januari t/m 6 maart 2005)

Grasduinen in de collectie van het Fries Museum met een bereidwillige conservator op de achtergrond. Voor Machteld van Buren was dat een even wonderlijke als enerverende openbaring. In een installatie met de mysterieuze titel ‘Picknick/dem Herrgott nahe’ heeft ze archeologische potscherven, schedels en beenderen uit de museale collectie gecombineerd met voorwerpen uit kringloopwinkels en materialen
uit een boerenschuur.
Het idee was eenvoudig. Toen aan Bas (B.C.) Epker en Machteld van Buren gevraagd werd om ‘iets’ in de projectruimte van het Fries Museum te doen, waren zij het er snel over eens dat hun installatie moest gaan over de plek waar zij zich bevonden of waar ze zouden willen zijn. Van Buren hield het bij Friesland, Epker dwaalde af naar een fictief alpenlandschap dat bewoond wordt door gewapende mensen die hun persoonlijke domein met wapens beschermen tegen mogelijke indringers.
Van Buren en Epker maken beiden tekeningen. Epker bleef bij zijn leest. Hij maakte voor het samenwerkingsproject in Buro Leeuwarden een tekeningencyclus van mensen die als wachters of beschermers, maar mogelijk ook aanvallers, om het territoriumĀ  van Machteld van Buren heen staan. Tot een artistieke versmelting is het niet gekomen.
De installatie van Machteld van Buren valt uiteen in drie delen. In de eerste ruimte heeft zij een cirkel samengesteld die doet denken aan het werk van Richard Long. Binnen de verschillende taartpunten van de cirkelvormige schijf zijn schedels en botten,

lees verder»